Sunday, November 28, 2004

وبلاگ نويسان و 'بمباران گوگلی' به نفع خليج فارس

بی.بی.سی: گروهی از وبلاگ نويسان ايرانی، در اعتراض به اقدام موسسه نشنال جئوگرافيک که در اطلس تازه خود، در کنار نام خليج فارس و در داخل پرانتز نوشته است 'خليج عربی'، اقدامی هماهنگ را سازماندهی و اجرا کرده اند.
اين وبلاگ نويسان، صفحه ای در شبکه اينترنت به راه انداخته اند به اسم خليج عربی اما وقتی کاربران وارد اين صفحه می شوند، با اين جمله روبرو می شوند که "خليجی با اين نام در دنيا وجود ندارد."
در اين صفحه همچنين نوشته شده که "هيچ جايی به نام خليج عربی هرگز وجود نداشته است و نام صحيح آن خليج فارس بوده و هست."
اين پيشنهاد توسط وبلاگ "لگوماهی" مطرح شد. دليل راه اندازی اين صفحه آنطور که در تعدادی از اين وبلاگها توضيح داده شده، اين است که اگر کسی در دنيا از طريق موتور جستجوگر گوگل، به دنبال "خليج عربی" بگردد، با اين صفحه روبرو شود که به جستجوگران خليج عربی توصيه می کند کتاب های تاريخی را مطالعه کنند تا متقاعد شوند که نام خليج فارس صحيح است نه خليج عربی.
از آنجايی که اولويت فهرست بندی صفحات يافت شده در هر جستجو در موتور جستجوگر گوگل که معروفترين جستجوگر دنياست بر مبنای ميزان مراجعه به هر صفحه و گستردگی آن در سطح اينترنت است، وبلاگ نويسان ايرانی که صفحه ياد شده را طراحی کرده اند، با دعوت از ساير وبلاگ نويسان جهت لينک (پيوند) دادن به اين صفحه در وبلاگ های خود و جستجوی مداوم برای آن در گوگل و باز کردن مکرر آن، در تلاش هستند که اين صفحه را به صدر فهرست گوگل منتقل کنند.
در بريتانيا، در نتيجه جستجو برای اصطلاح خليج عربی (جستجو برای Arabian Gulf) در گوگل، نخستين صفحه ای که ظاهر می شود، همان صفحه ای است که وبلاگ نويسان ايرانی ايجاد کرده اند، به نوشته اين وبلاگ ها، در کانادا نيز وضع مشابهی برقرار است و آنها اميدوارند در ساير کشورها نيز به زودی اين صفحه به صدر فهرست ها ارتقا پيدا کند.
اين دومين اقدام هماهنگ و گسترده وبلاگ نويسان ايرانی در گوشه و کنار جهان است که در واکنش به مسايل سياسی - اجتماعی سازماندهی شده است.
چند ماه قبل، تعدادی از وبلاگ نويسان ايرانی در اعتراض به بسته شدن سايت اينترنتی "امروز" که متعلق به گروه های اصلاح طلب در داخل ايران است، نام وبلاگ های خود را در يک روز بخصوص که از قبل هماهنگ شده بود، به "امروز" تغيير دادند.
وبلاگ اگرچه يک صفحه شخصی در شبکه اينترنت است که با وبسايت تفاوت های فراوانی دارد اما در ايران پس از بسته شدن تعداد زيادی روزنامه و نشريه در سال های اخير و مسدود شدن تعداد زيادی از وبسايت های معروف، وبلاگ به پديده ای پرطرفدار تبديل شد و شمار وبلاگ های ايرانيان از ده ها هزار فراتر رفت. اکنون با گذشت زمان، اين وبلاگ ها رفته رفته به شبکه هايی گسترده تبديل شده اند که بعضا اقدام هايی هماهنگ و گسترده را سازماندهی و اجرا می کنند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home